Rumusan kajian Dr Glenn Doman:
- Tiada ahli sains yg dpt mengalahkan kanak-kanak, dari segi semangat belajar, mengkaji, mencuba dan menyelidik. Kanak-kanak akan lebih gembira jika lebih banyak dan lebih cepat menerima pelajaran. Potensi kanak-kanak membaca sama sahaja dengan potensi bercakap.
- Kanak-kanak boleh bercakap dahulu kerana kanak-kanak lebih banyak menerima ransangan pendengaran percakapan.
- Sekiranya rangsangan mata dan telinga sama banyak diterima, pasti kanak-kanak akan dapat membaca dan bercakap pada waktu yg sama. Walau bagaimanapun ia bergantung kepada kaedah dan suasana pembelajaran.
- IQ akan meningkat dengan pesat bila dirangsangkan dalam peringkat ini dan berkurangan pada peringkat seterusnya.
- Apa yg tidak diperolehinya semasa kecil, sangat sukar diperolehi apabila ia besar kelak.
- Pembelajaran pada masa akan datang juga terletak di atas apa yg didapatinya semasa kecil.
- Kajian menunjukkan bahawa kanak-kanak yg cacat otak (seperti akibat demam panas) masih boleh dirawat jika sel otaknya dirangsangkan sebelum umur persekolahan.
0 comments:
Post a Comment